Zásadní faktor interního PR, na který se často zapomíná

Už je vás ve firmě tolik, že práce na interním PR a interní komunikaci je v podstatě nevyhnutelná? Přemýšlíte ale čím dál častěji nad tím, jak interní komunikaci uchopit tak, aby opravdu způsobovala to, co od ní vy a vedení společnosti očekáváte? Existuje jedna ingredience interního PR, na kterou velké množství firem zapomíná, ale která vám bohatě postačí jako základní návod na úspěšnou interní komunikaci. Pojďme se na ni podívat.

Než se k tomu tajemství interní komunikace dostaneme, je tu ještě jedna věc, kterou by bylo dobré si ujasnit. Co je vlastně výsledkem interního PR? Jak poznáme, že děláme interní komunikaci dobře?

Podívejte se na tyto dvě definice a sami pro sebe si řekněte, která z nich se více blíží vaší představě o výsledku interního PR:

  • „Správně fungující interní marketing zajistí zvýšení efektivní komunikace uvnitř firmy, výrazně zvýší pracovní výkonnost zaměstnanců a jejich morálku. Dále také posílí firemní kulturu a zvýší konkurenceschopnost dané firmy. V neposlední řadě také ušetří firmě její náklady.“ (Wikipedia.org)
  • „(…) Přispívá výraznou měrou k posilování sounáležitosti zaměstnance s firmou, pomáhá mu identifikovat se s cíli firmy, poskytuje mu možnost být zapojen do činnosti firmy a v ideálním případě rovněž podílet se podle svých možností na jejím řízení a dosahování jejích cílů.“ (promarketing.cz)

Líbí se vám více ta první, nebo ta druhá? Na tom asi v tuto chvíli nesejde. V obou je něco, co stojí za zamyšlení, a zároveň v téměř všech definicích a popisech interního PR, které jsem dohledala v nekonečných internetových zdrojích, chybí jedna důležitá věc.

Existuje nudnější slovní spojení než „cíle firmy“?

Asi se shodneme, že celkovým výsledkem dobrého interního PR a interní komunikace jsou zaměstnanci, kteří se více než na sebe a interní problémy soustředí na práci, spolupráci s kolegy a výsledky, které to přináší klientům firmy – tedy na dosahování cílů firmy.

Když si představíme tým složený z mnoha různých lidí, v němž má každý své problémy, neduhy, dobré i horší vlastnosti a přičteme k tomu to, že nám jde primárně o splněné cíle firmy, pořád nám tam něco chybí, nemyslíte?

Jak chcete někoho nadchnout pro to, že „letošní cíl naší společnosti je obrat 150 milionů korun“ nebo třeba že „v roce 2024 chce firma prodávat nejvíce zahradních domků na českém trhu“ anebo že „v únoru příštího roku konečně dostavíme novou halu, která zvětší výrobu o 30 %“?

Všechno je to hezké a je dobré, aby to vaši lidé věděli. Ale to hlavní, co by mělo trčet z každého vašeho textu, videa či zprávy mířené k vašim lidem, je ÚČEL SPOLEČNOSTI, tedy jednoduše to, PROČ to celé děláte.

Proč to vlastně děláte?

Máte účel svojí společnosti už dávno sestavený? Tak to je skvělé, můžete ho začít ještě víc používat. Máte jen motto, ale přesný účel a důvod toho, proč vaše firma vlastně existuje, přesně formulovaný nemáte? Inspirujte se ostatními firmami nebo si dejte schůzku s vedením a pusťte se do toho. Tady je pár příkladů, jak může účel vypadat:

PAS (kancelářské potřeby): „Účelem naší společnosti je usnadnit a zlepšit lidem práci v kanceláři, přinést radost a pohodlí do pracovního prostředí a být etickým a spolehlivým obchodním partnerem.“

IKEA: „Naší vizí je nabízet široký sortiment výrobků pro zařízení domácnosti s dobrou funkcí
a designem za ceny tak nízké, aby si je mohlo dovolit co nejvíce lidí.“

KAREL KAŇÁK (výsekové stroje): „Díky vysoké kvalitě našich nástrojů uspořit zákazníkům náklady a ušetřit starosti s výrobou jejich produktů a zvýšit jejich konkurenceschopnost na trhu.“

PERFORMIA: „Naším účelem je podporovat společnosti s hodnotnými produkty či službami v oblasti budování týmů. A to uskutečňujeme předáváním uceleného know-how a efektivních online nástrojů, které v rukou firem činí výběr a vedení zaměstnanců úspěšnějším. A díky tomu mohou firmy naplnit své vlastní cíle, růst a prosperovat.“

Proč to psát všude?

Proč je právě účel společnosti to, co pomáhá nejvíce naplňovat zmíněné cíle společnosti i cíle interní komunikace? Protože to, proč svoji práci děláte a co tím způsobujete u svých zákazníků, spojí vaše lidi daleko více než kdejaký drahý teambuilding. Máte účel napsaný? Potom ho už stačí jen přidat ke každé zprávě o tom, co se u vás děje a uvidíte, co se bude dít. 

A když výše zmíněné cíle doplníme ještě o účel, může to vypadat třeba takto:

  • „Letošní cíl naší společnosti je obrat 150 milionů korun, a to je přibližně 1 500 rodin, které budou mít krásnější ložnici, dětský pokoj nebo obývák, ve kterém se budou cítit ještě lépe než kdy dříve.“
  • „V roce 2024 chce firma prodávat nejvíce zahradních domků na českém trhu. A to nejen proto, že chceme být nejlepší, ale protože víme, že naše zahradní domky jsou kvalitní, promyšlené a že díky nim spousta našich zákazníků tráví mnohem více času na čerstvém vzduchu.“
  • „V únoru příštího roku konečně dostavíme novou halu, která zvětší výrobu o 30 %. Dostaneme tak k lidem ještě více ekologicky vyráběné a přírodní kosmetiky, která zároveň zlepšuje svět i zdraví našich zákazníků.“

 

Co vy na to? Co by vás osobně více povzbudilo? Nic neříkající cíl v číslech, nebo to, co váš cíl způsobí? A když si teď do úvodních definic místo „interní komunikace“ dosadíte „účel firmy“, dává vám to najednou větší smysl?

Sdílet článek

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Přihlásit se k odběru newsletteru

Buďte v obraze!

Další články

Be content magazin

Pavel Ungr: Kurz SEO pro copywritery

Říká se, že nejlepší investicí je investice do vzdělání. A my s tím souhlasíme. A co doporučujeme v rámci sebevzdělávání pro copywritery? Tentokrát online seminář od SEO specialisty Pavla Ungra.

interní pr
Be content magazin

V interní komunikaci lžete jen na vlastní nebezpečí!

Neexistuje žádný člověk, který by někdy nezalhal. Vybavte si nějakou situaci, ve které jste lhali. Máte? A teď si odpovězte na otázku: Čeho jsem se bál, že se stane, když se někdo dozví pravdu? Máte? Tak v tom případě víte, proč člověk lže. Má obavy z toho, co by přišlo, kdyby řekl pravdu. A ruku na srdce, velmi často to souvisí s tím, co by si o něm ostatní pomysleli. A podobně to funguje i v interní komunikaci. Jaké ale nástrahy skrývá neupřímnost v téhle oblasti?


Udělejte krok k obsahu, který funguje!

Ozvěte se nám.