V interní komunikaci lžete jen na vlastní nebezpečí!

interní pr
Neexistuje žádný člověk, který by někdy nezalhal. Vybavte si nějakou situaci, ve které jste lhali. Máte? A teď si odpovězte na otázku: Čeho jsem se bál, že se stane, když se někdo dozví pravdu? Máte? Tak v tom případě víte, proč člověk lže. Má obavy z toho, co by přišlo, kdyby řekl pravdu. A ruku na srdce, velmi často to souvisí s tím, co by si o něm ostatní pomysleli. A podobně to funguje i v interní komunikaci. Jaké ale nástrahy skrývá neupřímnost v téhle oblasti?

V jednom z mých bývalých zaměstnání se vedení rozhodlo udělat osobní průzkum spokojenosti. S heslem „řekněte nám cokoli“ se zeptali téměř stovky zaměstnanců na to, jak se jim pracuje, co se jim líbí, co je štve a co by změnili a jak. Bylo to velké, spousta mých kolegů o tom mluvila, vykládala si, co vedení řekli a jak je zajímá, co s tím udělají. A jednoho dne přišel e-mail se shrnutím výsledků. Kdybych ho měla popsat dvěma slovy, bylo by to obrovské zklamání.

Podle výsledků průzkumu byli všichni zaměstnanci nad míru spokojeni, nic jim nechybělo, prostě všechno bylo sluníčkové. Každý věděl, že to tak není, a zklamání bylo doslova hmatatelné. Čeho se vedení bálo a jaký mělo důvod výsledky shrnout takhle, neumím posoudit, ale vím, jak to dopadlo. Atmosféra ve firmě se ještě zhoršila a já si z tohoto případu do vedení dnes již vlastního týmu odnesla, že nikdy nechci svým lidem lhát, ať už je situace jakákoli.

Co z toho celého plyne, je asi celkem zřejmé. Pravda je jedna z nejdůležitějších součástí interního PR a komunikace ve firmě. Můžete přemýšlet nad formou, obsahem i slovy, která pro interní komunikaci použijete, ale nikdy to celé nezafunguje, když vynecháte to nejdůležitější – říkat věci tak, jak opravdu jsou.

Jak správně napsat pravdu?

Je vaše vedení terčem kritiky za to, že slibuje otevřenost, ale přitom s běžnými zaměstnanci nemluví? Mají ve výrobě už měsíce rozbitý kohoutek ve sprše a nikdo to neřeší? Slíbili jste vzdělávací program pro management, ale nejsou na něj peníze? Udělejte velmi jednoduše následující tři body a způsobte, aby se to dostalo ke všem lidem, kterých se to týká (ať už to bude e-mail, video šéfa či třeba osobní vystoupení vedení před lidmi).

  • Oslovte problém a přiznejte chybu

„Loni na jaře jsme slíbili vzdělávací program na podporu vedoucích kompetencí. Tenhle program se zatím neuskutečnil. Chceme vám jen dát vědět, že jsme na to nezapomněli a že o tom víme a omlouváme se, že se ještě nic v tomhle ohledu neudálo. Upřímně, pyšní na to nejsme.“

  • Stručně vysvětlete situaci

„Situace je bohužel taková, že jsme kvůli změně podmínek na trhu přišli v loňském roce o několik zakázek a museli jsme sáhnout do rezerv, ve kterých byly právě finance na vzdělávání. Jsme rádi, že jsme nemuseli snižovat mzdy, nicméně na vzdělávací program už peníze nezbyly.“

  • Vysvětlete, jaký je plán

„Situace se zlepšuje a my máme plán, jak získat více zakázek a opět doplnit balíček financí na vzdělávání. Nejpozději v létě bychom rádi tento vzdělávací program uskutečnili. Pokud všechno půjde dobře, v březnu vám potvrdíme, že s ním můžete počítat. Děkujeme moc za pochopení a za váš zájem o vzdělávání.“

Jak byste se cítili z takové komunikace ze strany vedení? Měli byste tendenci dál chodit a říkat, jak vás zklamali? Velká většina lidí určitě ne.

Vedení firem často nechce říkat nepříjemnou pravdu, protože se bojí přiznat chybu, a přitom přiznaná chyba je přesně to, co nakonec u lidí vzbudí ten nejvyšší respekt. Na to myslete kdykoli pracujete na interním PR, kdykoli něco pro vaše lidi píšete, kdykoli se někteří ze zaměstnanců promění v kritizujícího „hatera“. Pokud je to oprávněná kritika, nenechte to jen tak.

„Vedení firem často nechce říkat nepříjemnou pravdu, protože se bojí přiznat chybu, a přitom přiznaná chyba je přesně to, co nakonec u lidí vzbudí ten nejvyšší respekt.“

Co když vedení nic říkat nechce

Protože pomáháme firmám budovat úspěšné a produktivní týmy, viděli jsme bohužel už nespočet příkladů z praxe, ve kterých nekomunikace a neupřímnost vedly k růstu fluktuace zaměstnanců, špatnému PR firmy navenek, neproduktivitě zaměstnanců, špatné atmosféře na pracovišti i odchodům těch nejlepších lidí.

Pokud nic z toho vedení nechce zažít (a já věřím, že nechce), ukažte jim aspoň na jednom příkladu, že pravda byla pro vaše lidi lepší než lež. Sami uvidí, čemu dát přednost.

Nebojte se nazývat věci pravými jmény a šikovní lidé u vás vydrží a budou se cítit dobře a v bezpečí. A to je přeci zjednodušeně cíl interního PR a komunikace.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Přihlásit se k odběru newsletteru

Buďte v obraze!

Další články

Be content magazin

Pavel Ungr: Kurz SEO pro copywritery

Říká se, že nejlepší investicí je investice do vzdělání. A my s tím souhlasíme. A co doporučujeme v rámci sebevzdělávání pro copywritery? Tentokrát online seminář od SEO specialisty Pavla Ungra.

interní pr
Be content magazin

V interní komunikaci lžete jen na vlastní nebezpečí!

Neexistuje žádný člověk, který by někdy nezalhal. Vybavte si nějakou situaci, ve které jste lhali. Máte? A teď si odpovězte na otázku: Čeho jsem se bál, že se stane, když se někdo dozví pravdu? Máte? Tak v tom případě víte, proč člověk lže. Má obavy z toho, co by přišlo, kdyby řekl pravdu. A ruku na srdce, velmi často to souvisí s tím, co by si o něm ostatní pomysleli. A podobně to funguje i v interní komunikaci. Jaké ale nástrahy skrývá neupřímnost v téhle oblasti?


Udělejte krok k obsahu, který funguje!

Ozvěte se nám.