5 největších chyb interní komunikace

„Tak už je to i u nás!“ „Co jako?“ Podivné situace, v nichž začínají ve firmě vznikat „šumy“. Sem tam se k vám donese nějaká pomluva či překroucená informace nebo jste svědky toho, jak se vaši kolegové dohadují o něčem naprosto nepodstatném. Ať už pracujete ve firmě s patnácti zaměstnanci nebo vás je tisíc, bez dobré interní komunikace alespoň v nějaké formě se nejspíš neobejdete.

Je vám to až moc povědomé? Přiznám se, že mně samotné také. Když jsem do firmy nastoupila, bylo nás celkem sedm a o všech novinkách, úspěších, změnách, ale i problémech jsme si hned řekli. Dnes nás je devatenáct a kolegyně z vedlejší kanceláře netuší, na čem zrovna pracuji.

Je to smutné, ale spolu s růstem počtu lidí v týmu není možné, aby každý věděl všechno a všichni si všechno řekli. A právě pro to je tu interní komunikace. Pojďme se podívat na pět největších chyb v interní komunikaci, které jsem v praxi nejen naší, ale i u klientů vypozorovala.

Interní komunikaci nepotřebujeme

První a asi největší chybou firem, které jsem měla možnost pozorovat, byl postoj: „Interní komunikaci a interní PR naše firma nepotřebuje.“ Pokud jste se v úvodu tohoto článku jen trochu chytli za hlavu a viděli živě před očima některé členy svého týmu, pak interní PR a komunikaci opravdu budete muset promyslet.

Na začátek to nemusí být nic velkého, prostě začněte se svými lidmi pravidelně komunikovat a ukazovat jim, co se u vás ve firmě děje a kam celkově vaše firemní loď pluje. Řekněte třeba šéfovi, ať o tom po cestě do práce v autě natočí kratičké video a rozešlete ho mezi vaše lidi.

Firmě se nedaří, lidem to radši neřekneme

Je firma celkově v těžké finanční situaci, i když se to na první pohled nezdá? Přišli jste o významného zákazníka a firmě se asi nebude dařit tak, jak jste původně očekávali? Největší chybou by v takovém případě bylo to vašim lidem neříct a snažit se to nenápadně zvládnout.

Ať už děláte interní či externí PR, jeho základním stavebním kamenem by měla být pravda (myslím, že znáte to přísloví „lež má…“). Pokud jste v těžké situaci, najděte ten správný způsob, jak to lidem sdělit. Nezapomeňte jim říct, jak to chcete vyřešit a jak by vám v tom mohli pomoci oni. Uvidíte, že pravda v takovém případě udělá zázraky.

Vědí naši lidé, o co se tu vlastně snažíme?

Posíláte informace o tom, co se ve firmě chystá, co se povedlo a co se bude muset vylepšit? Nikdy nezapomeňte na základ interního PR. Je jím účel firmy, tedy to, proč vlastně existuje, čím pomáhá svým klientům a co všichni, kdo se do ní denně seběhnou, svou prací vlastně způsobují. Bez účelu firmy, bude vaše interní komunikace, interní i externí PR jen suché omílání informací.

Více o tom si přečtete v článku Zásadní faktor interního PR, na který se často zapomíná.

Interní PR bude dělat Maruška, nikdo jiný na to nemá čas

Zbylo interní PR na Marušku, která má jako jediná na něco takového čas? Možná jste si řekli: „Maruška docela umí psát a je taková milá, tak jí to dáme.“ To zní skvěle, ale já bych vám radši doporučila jinou otázku: „Je Maruška člověk, který za firmu dýchá, který dává lidi dohromady a nemá problém udělat cokoli navíc, jen aby firmě pomohla se zase o kus posunout?“

Pokud si odpovíte „ano“, pak je všechno v pořádku. Pokud je ale Maruška někdo, komu je vaše firma tak trochu ukradená a pravidelně sleduje, aby už konečně bylo 16:30 a mohla jít domů, máte problém.

Hlavně ať nám nikdo necpe svůj názor

Už směrem k zaměstnancům pravidelně komunikujete, snažíte se vaše interní PR rozvíjet, ale zmíněné šumy se rojí vesele dál? Možná jste se zapomněli pravidelně ptát vašich lidí, jaký je jejich pohled a názor na věci, které se ve firmě dějí.

Zatněte raději zuby a dejte jim prostor vyjádřit i to, že s něčím nesouhlasí, a hlavně nezapomeňte odpovědět nebo se k dané věci vyjádřit. I to může přispět k tomu, že budete mít na pracovišti pohodu, lidé vám v týmu budou zůstávat a práce bude jednoduše odsýpat.

No, a pokud bych měla připsat ještě jednu věc, která by vaši interní komunikaci mohla posunout na vyšší úroveň, určitě by to byla konzultace s nějakým profíkem, který vám může pomoct nejen napsat některé texty, ale i poradit, jak na tu správnou komunikaci efektivně.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Přihlásit se k odběru newsletteru

Buďte v obraze!

Další články

Be content magazin

Pavel Ungr: Kurz SEO pro copywritery

Říká se, že nejlepší investicí je investice do vzdělání. A my s tím souhlasíme. A co doporučujeme v rámci sebevzdělávání pro copywritery? Tentokrát online seminář od SEO specialisty Pavla Ungra.

interní pr
Be content magazin

V interní komunikaci lžete jen na vlastní nebezpečí!

Neexistuje žádný člověk, který by někdy nezalhal. Vybavte si nějakou situaci, ve které jste lhali. Máte? A teď si odpovězte na otázku: Čeho jsem se bál, že se stane, když se někdo dozví pravdu? Máte? Tak v tom případě víte, proč člověk lže. Má obavy z toho, co by přišlo, kdyby řekl pravdu. A ruku na srdce, velmi často to souvisí s tím, co by si o něm ostatní pomysleli. A podobně to funguje i v interní komunikaci. Jaké ale nástrahy skrývá neupřímnost v téhle oblasti?


Udělejte krok k obsahu, který funguje!

Ozvěte se nám.